מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים

מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים

לומדים ספירה ומספרים  

יש דרכים חווייתיות רבות לחשוף את הפעוטות והילדים לעולם המספרים
ללמד אותם לספור ולמנות ולהתאים כמויות כבסיס מצוין לחיים
יצאנו לחקור מתי מתחילים, מהם השלבים בשלב שנקרא "טרום חשבון"
מהו ההבדל בין ספירה למנייה
ובעיקר נעניק מדריך פרקטי עם עצות שימושיות ללימוד המספרים
ספירה והתאמת כמויות הכרת המספרים בצורתן ובשמן 
משחקים לשיפור מיומנות זיהוי הצליל הפותח ומתאים
כשלב ראשוני בלימוד המספרים 
משחקים לשיפור החשיבה ופיתוח הזיכרון ויכולת ההתאמה החזותית
 .. פאזלים בצביעה אישית ללימוד והכרת המספרים
לילד \ ה נמאס ממחברת ועיפרון? 
מחפשים דרך לימודית אך מהנה לא פחות בו זמנית? 
באתר או וי פליי תמצאו מגוון רחב של משחקי חשיבה מהנים 
כגון : 

מספר חזק | זיכרון מספרים

לוטו מספרים | מארז ללימוד מספרים 

מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים

הלכתי עם ביתי לקנות כמה דברים בחנות הצעצועים

ולפתע ראיתי ילד באזור גילה שואל

את המוכר כמה עולה משחק מסויים

המוכר ענה לו ואז הוא התחיל לספור את השקלים שהיו לו בכיס 

לא הספיק לו הכסף היה חסר לו 5 שקלים

 הילדה שלי לפתע הלכה לארנק שלה וביקשה ממני 

להביא לילד להשלים לו את הכסף שחסר לו 

היא התחילה לספור את הכסף ואמרה לי

אימא יש לי 10 שקל אני יכולה להביא לו ?

אמרתי לה מה יותר גדול 5 או 10 ?

היא אמרה לי 5 הלכה למוכר והביאה לו בביטחון

המוכר החזיר לה עודף ומה הדבר הראשון שהיה לה להגיד ? 

אימא תראי נשאר לי עוד כסף

בגלל שעשיתי מעשה טוב

והלכה לקנות לעצמה הפתעה

 :זה מילא אותי בגאווה אך יחד עם זאת חשבתי לתומי 

זה הזמן ללמוד מספרים

מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים 

המספרים סובבים אותנו בכל תחומי החיים:

בלכתנו ברחוב, בחנות, בקניון, בביקור אצל הרופא ועוד

הילדים לא תמיד מייחסים חשיבות למספרים

 אלא אם כן הנושא קרוב אליהם כמו במקרה של הילד מחנות הצעצועים 

והילדה שלי שזה מה שגרם לה וגם לילד להתעניין במחיר. 

 

מתי מתחילים ללמוד מספרים?

 

מתי נדע שהילד בשל להכיר ולזהות מספרים?

להתאים כמויות למספר המתאים?

אין חוקיות מתי להתחיל ומתי לא

חשוב שלא להלחיץ את הילד כמו שלא מאיצים בפעוט להתיישב או לזחול

כל ילד יגיע להכיר ולזהות מספרים בעצמו וגם אם לא 

כשיגיע למסגרת חינוכית מסוימת תהליך הלמידה שם יהיה טבעי

ותוך כדי משחק והתעסקות עם החברים או דרך דמות סמכותית שמכוונת 

במוקדם או מאוחר  , זה פשוט יקרה

תהליך הלמידה של הילדים הוא אינטואיטיבי

הילד תמיד סקרן ללמוד ולהיחשף לדברים חדשים.

זאת ועוד ילד שסופרים איתו הרבה והוא חווה הזדמנויות רבות לספירה

יעשה זאת הרבה בעצמו ויפתח כישורים מתמטיים טובים יותר בשנים הבאות

לפני שאתם רצים לקנות חוברות ו"לשבת לעבוד עם הילד"

זכרו ששגרת החיים הטבעית והיומיומית

מזמנת פעילויות לוגיות ומתמטיות.

למידה אופטימלית מושגת תוך כדי אינטראקציה עם הסביבה

עם ההורה או האחים הבוגרים בצורת משחק וכבסיס להנאה משותפת.

 מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים

מושג המספר  

 

מושג המספר הוא מושג מרכזי בחיינו

פעילויות יומיומיות אותן אנו מבצעים מערבות בתוכן מספרים

תחילת ההתפתחות של מושג המספר מתרחשת בגיל הרך

ויש חשיבות רבה לאופן בו הילד רוכש מושג זה

מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים 

למושג המספר ארבעה היבטים:

 

1.   הצליל - שמות המספרים (ארבע, תשע. חמש עשרה) 

זיכרון ראשון שלי 

2.  הכמות – אותה מציין המספר מספר חזק

3.   סדר ורצף – מספר סודר (ראשון, שני, שלישי...)

ורצף של המספרים (שלוש נמצא אחרי שתיים ולפני ארבע)

לוטו מפרים

4.  הסמל – הצורה הגראפית בה נכתבים המספרים זיכרון מספרים 

ילדים שונים רוכשים את מושג המספר בקצב שונה ובאופן שונה

תלוי בשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד

וגם בחשיפה של הילד למושג כמו גם בפעילויות ובהתנסויות אותן הוא חווה

חשוב לחשוף את הילדים לכל ארבעת ההיבטים של המספר

תוך שימוש במגוון פעילויות מזדמנות ומתוכננות.  

רכישת מושג המספר אצל ילדים היא תהליך המאופיין לעיתים

בתפיסה חלקית של היבט זה או אחר 

היכול להתפרש לעיתים כתפיסות מוטעות וכטעויות שונות

חשוב לזכור כי תפיסות מוטעות אלה

 

למשל :

 

שימוש חלקי בעיקרון ההתאמה החד-חד ערכית במנייה 

כאשר ילד מצביע יותר מפעם אחת על אחד מהעצמים אותם הוא מונה

הן חלק מההתפתחות של הילדים ויש להתייחס אליהן בהבנה

ולזמן התנסויות מתאימות בחיי היומיום אנו עושים

שימוש לא רק בספירה מדויקת ובחישובים מדויקים אלא גם באומדן

במתמטיקה לאמוד פירושו:  להעריך גודל כמות או מספר

כך שההערכה תהיה מדויקת מספיק לפי הצורך

פיתוח כישורי האומדן מתחיל כבר בגיל הרך ויש חשיבות רבה להתנסויות

של הילדים במגוון פעילויות בנושא

(מתוך תל / האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים)

 

מה בין ספירה למנייה?

 

אנשי המקצוע ללמידה בגיל הרך מבחינים בין "ספירה" ל"מנייה"

ספירה הוא דקלום מכני של המספרים

תוך הבנת ההיגיון בסדר שלהם ואילו מנייה היא קישור כמות לפריטים בקבוצה

והוא מהווה שלב מתקדם יותר

לדוגמה ילד בן שלוש יכול לספור עד עשר

אך מונה ללא טעות רק שלושה פריטים

רוב בני החמש יכולים למנות לכל היותר עשרים פריטים

אך חלקם יוכלו לספור (תוך גרימת כאב ראש לכל הסובבים אותם) אפילו עד אלף

הן הספירה הן המנייה חשובות להבנה מתמטית

שליטה בספירה מביאה בסופו של דבר גם להצלחה במנייה

ולהבנה מושגית של מושג הכמות

הבסיס למנייה נקרא בפי אנשי המקצוע "התאמה חד חד ערכית" -

היכולת להתאים קבוצות שונות זו לזו תוך הקבלה אחד לאחד.

כדאי לעשות פעילויות כאלה יחד עם הילד

לדוגמא: שיוך של כל איבר מקבוצה אחת לאיבר אחד ויחיד

מקבוצה שנייה


אצל ילדים קטנים צפויות שגיאות במנייה 

הצבעה על חפץ ואמירת מספר

לא תמיד המספרים יבואו לפי הסדר ולעיתים קרובות ייספרו

חלק מהחפצים יותר מפעם אחת

למרות זאת עצם הפעולה היא חשובה אפילו יותר

מהתשובה הסופית הנכונה לא חייבים לתקן מייד

אפשר להמשיך בנינוחות ולעקוב אחרי ההצבעה של הילד

"אחת עשרה שתים עשרה חמש עשרה שבע עשרה שמונה עשרה

חמש עשרה...".

עוד יגיע הזמן למנייה מדויקת ונכונה

פעילויות ספירה מתאימות במיוחד לזמנים "משעממים"

כמו בנסיעות ארוכות, בזמן המתנה לרופא

וכמובן - לספור כבשים כאשר מתקשים להירדם

התקדמות בספירה תיעשה לפי הרמה האישית של כל ילד

וכדאי תמיד לנסות ולהמשיך עוד קצת קדימה

בסדר המספרים יש היגיון 

מי שיודע לספור עד 30 יכול להמשיך כבר עד 100

 מי שיודע לספור עד 200 יכול להגיע כבר עד 1000 

 

זהירות: 

כאשר מבוגר וילד סופרים יחד

ככל הנראה המבוגר יתעייף הרבה יותר מהר מאשר הילד ;)

מבחר משחקים וערכות ללימוד מספרים

עצות ללימוד המספרים  ספירה והתאמת כמויות

הכלל הוא תמיד לקשר לעולם הילד רק כדי לגרות את הילד להכיר את

"עולם המספרים והכמויות"

 

מספרים על המקרר 
  • כדאי לקנות מגנטים בצורת מספרים
ולהצמיד על המקרר או על משטח מתכת אחר ותוך כדי משחק ללמד מספרים

  • גן השעשועים
כשדוחפים את הנדנדה אפשר לספור יחד עם הילד
כמה נדנודים הוא באוויר
כשהילד מטפס על השלבים של הסולם
כדאי לשאול אותו כמה שלבים עברת או דילגת בסולם?
בדרך לגלישה נוספת במגלשה לשאול: כמה פעמים התגלשת?
  • ספירת מדרגות - סופרים מדרגות תוך כדי עלייה או ירידה במדרגות
כשהילדה  עולה במדרגות למגלשה אפשר לשאול אותה 
כמה מדרגות יש במתקן ? 
  • טלפון ומחשב -
 כשרוצים לחייג למשפחה או לחברים אפשר לבקש מהילד לחייג עבורנו 
לומר בקול רם ולאט את המספר ולכוון אותו למצוא אותו על החוגה/על צג מכשיר הטלפון
גם מחשב הכיס יכול להוות מעין צעצוע ללימוד המספרים
  • עבודות בבית -אפשר גם לערב את הילדים במטלות בית כמו
קיפול כביסה וקניות בסופר ולספור את מספר הפעמים
שבהם הוא השתתף בכל משימה
  • ברחוב -
היחשפות בכל הזדמנות  הכירו לילד את עולם המספרים בכל הזדמנויות שונות:
כאשר אתם מטיילים ברחוב ונתקלים בשלט גדול
או בעת קריאת סיפור
הצביעו על המספר וציינו שזהו המספר שמציין את גילו
  • משחק עם אוכל -
שימו לפני הילד במבה וסיפרו כמה במבה יש בצלחת
אחרי שאוכלים במבה אחת
 שואלים כמה נשארו בצלחת – שיעור חשבון ראשון
  • תמונות בני המשפחה -
 להצביע על תמונה משפחתית
ולשאול כמה אנשים בתמונה?
  • בעת קריאת סיפור 
יש כמה דרכים להכיר לילדים מספרים וכמויות
בעת קריאת ספרים לאו דווקא כאלה שעוסקים במספרים

ניתן  לבקש מהילד לפתוח את הספר בעמוד X

ניתן לבקש מהילד לספור בכל עמוד כמה פריטים יש מכל דבר

  • בישול ואפייה 
כשאופים עוגה זו הזדמנות טובה לשאול כמה כוסות מים
הכנסנו לסיר וכמה ביצים לקחנו מהמקרר
  • -ספירת איברי הגוף 
כמה ידיים יש לנו?
כמה רגליים?
כמה עיניים?
כמה אצבעות?
כמה אוזניים ? 
כמה שיניים ? 
וכו' וכו' 

  • משחק המחבואים -
הילד סופר 1, 2, 3, 4,...
בזמן שחבריו מחפשים מחבוא
  • משחקים 
באתרנו נמכרים משחקים רבים שעליהם מודפסים מספרים
או כמויות ללימוד מספרים וכמויות -
משחקי אצבע
בובות כפפה